Annahojen spekulerar..

Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Unga mödrar

Av annahojen - 26 januari 2012 17:55



Jag var en sådan. En ung moder alltså. Jag blev gravid efter ett kort stormigt förhållande när jag precis fyllt tjugo. Nio månader senare föddes världens vackraste flicka.

När jag tittar på den danska TV-serien med detta namn förfäras jag. Visst förstår jag att meningen med programmet är att förskräcka mig, men jag låter mig likt förbaskat förskräckas.Att leva i den misär som de flesta av dessa unga mödrar och deras barn gör är heöt motbjudande. Jag kan inte för mitt liv förstå hur människor kan nedlåta sig till att låta sig framställas på det sätt som denna tv-serie gör. Jag menar, ungdom i sig är ju faktiskt ingen sjukdom. Man kan vara en ung mamma och göra alla de fel som just en ung mamma gör, men utan att för dens skull vara fullständigt hjärndöd. Låt mig ge ett par exempel så du förstår lite vad det är jag syftar på. I serien visas tydligt upp människor som helt fullständigt saknar ambitioner och mål i livet. Jag som ung mamma hade enorma drömmar och planer för min lilla familj och mig som person. Ja jisses, vi skulle erövra världen tillsammans, tillsammans i den lyckliga lilla kärnfamiljen med Volvo och villa. (Ingen hund dock eftersom jag är grymt hundrädd.)

Men tillbaka till ämnet.. Tjejerna och deras partners i de fall de har någon, saknar fullständigt livsglädje. De har ingen vilja att göra något annat på dagarna än röka och fixa socialbidrag. Ja du, det är nästan så jag känner för att använda det motbjudande ”det ska löna sig att arbeta” och dra in all världens socialbidrag när jag ser på tjejerna. En av flickorna uttryckte idag att hon itne ansåg sig hinna till skolan då hnn ju faktiskt skulle hämta på dagis på eftermiddagen. Tillåt mig hånle. Jag arbetar hundra procent, har tre barn och har perioder studerat parallellt med detta. Och jag har varken Rut eller Butler hemma. Gör detta mig till en övermänniska? Nä du..alla jag känner hinner till skolan/arbetet trots att de ska hämta på dagis.

Vidare då i serien. En av familjerna som ännu inte fått sitt barn är faktiskt ganska söta ihop. Man kan till och med se att de älskar varandra vilket i denna serie tillhör ovanligheterna.. Enda problemet med dem är att de har vissa problem med sin hygien. Då menar jag riktigt kraftiga sanitära problem. I förra avsnittet fick de börja med att göra sig av med hunden och katten, eftersom katten bodde i barnkammaren. Katten bodde i barnkammaren eftersom han inte var rumsren. Jag skojar inte när jag säger att hela golvet var fullt av kattbajs. I köket var det fullt av flugor och under hela avsnittet gick det unga gravida paret runt och rökte och diskuterade var de skulle börja med städningen. Jamen herregud!! Jag vet hur det är med andramänniskor, men för mig är det oerhört ångestframkallande att se så hopplöst handfallna människor. Suck.




Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/unga+m%F6drar+tv+5" rel="tag">unga mödrar tv 5</a>




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annahojen - 19 januari 2013 22:12

Mobilizera.. Dagens ris ska ges till ett företag som är det i särklass sämsta jag har sett. Ja.. jag vet,  jag vet att de verkar totalt oseriösa när de står och tjoar mitt i centrum, men när jag råkade gå förbi föll jag direkt för säljsnacket. Jag ...

Av annahojen - 19 januari 2013 21:52

Relationer.. Visst är det mysigt att ha någon att krypa ihop med under de kalla januarikvällarna? Visst är det underbart att veta vem man ska fira jul och midsommar med? Att aldrig behöva fundera. Att aldrig vara panikslagen för att benen inte är n...

Av annahojen - 17 januari 2013 22:17

Nu är det dags. Min pyttelilla flicka ska söka gymnasieplats. Jisses vilken djungel det har blivit. Jag inser att jag inte är purung längre när jag sitter och suckar över kaffet och tjatar om att den gamla goda tiden när det fanns sex linjer att välj...

Av annahojen - 28 mars 2012 11:23

Satt och letade efter lite ekonomisk hjälp på www.konsumentverket.se idag och snubblade på en artikel som gjorde mig så sur. Den handlade om att Aftonbladet har haft massor av annonser för ett bantningsmedel som påstår sig kunna få människor att rasa...

Av annahojen - 23 februari 2012 12:42

Kanske skulle köpa en princesstårta och fira födseln av vår nya tronföljare? Eller nä.  När man öppnar  http://www.aftonbladet.se/ möts man av babyjoller och på www.dn.se möts man av idel hyllningar till den fantastiske fadern som på mycket tafflin...

Presentation


Jag är en mycket politisk trebarnsmamma med mycket åsikter om det mesta. Om jag skriver något som förolämpar dig ber jag uppriktigt om ursäkt även om jag förmodligen bara sagt sanningen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

top blog

Vardagsbetraktelser bloggar

BlogPing

bloggping

Räkna

Buzzador

Gästbok

Röster


Ovido - Quiz & Flashcards