Annahojen spekulerar..

Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Den dataspelande tonåringen

Av annahojen - 22 januari 2012 15:09




Ja, så har vi det där med dataspel som t.ex World of Warcraft som ödelägger liv när det drar fram över Sverige som en farsot. Varför är ni föräldrar så satans flata och sticker huvudet i sanden med kommentarer som "man lär sig ju mycket när man spelar" eller "det är ju viktigt att vara duktig på datorer i dagens samhälle". När ska ni vakna upp och fatta att barnen inte lär sig ett jota av att sitta och spela sex, sju timmar per dag. Har hört så många föräldrar som berättar att deras  barn minsatt inte får spela på helgen förrän de har städat rummet och så låter de stolta över detta faktum. Städat rummet? Det tar dem en timme om de är långsamma och sedan har de hela dagen åt att sitta och campa rare items och slaya namnda monster. Kom igen för fan. Det är ett spel och visst kan det vara kul och avslappnande för den sönderstressade tonåringen att få sitta en stund framför datorn, men var ni inte fattar är att dessa spel är designade för att skapa ett beroende. Det är inte som ett single-player spel som faktiskt har ett slut, utan spelet är designat för att fortsätta generera företaget 100kr i månaden i många många år. Så om du nu har en tonåring som sitter med näsan över spelet och du känner att du inte riktigt har kontroll över hur mycket h*n egentligen spelar vad ska du göra då? Låt mig ge dig ett par enkla, mycket handfasta råd.

1. Låt aldrig någonsin ditt barn ha datorn i sitt eget rum. Det finns _ingen_ anledning i världen till att en tonåring ska ha dator i sitt rum. Detta kommer jag ofta att återkomma till för det är något som jag faktiskt tycker är mycket viktigt.

2. LÄR dig vad ditt barn pysslar med. Om jag fick bestämma skulle det vara kriminellt med föräldrar som inte testat att spela det ungdomarna spelar. Att som förälder sitta och le förvirrat när ungdomarna talar med engelska förkortningar som BRB och ROFLMFAO är inte okej. Det är inte okej att skylla på tidsbrist eller att ditt barn inte vill förklara. Det är DU som är vuxen. Ta ditt ansvar!

3. Det är DIN dator. DU har betalat den vilket innebär att den är DIN. Detta innebär också att det är DU som avgör när datorn ska vara på och vad som ska göras på den. Du kan med fördel använda de inställningar som innebär att barnet inte kan använda datorn annat än vissa tider. Funkar inte detta rekommenderar jag att du helt sonika tar sladden. Kom ihåg att det är DU som bestämmer.







Bilden tagen från WikipediaFöretagets logotyp

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annahojen - 19 januari 2013 22:12

Mobilizera.. Dagens ris ska ges till ett företag som är det i särklass sämsta jag har sett. Ja.. jag vet,  jag vet att de verkar totalt oseriösa när de står och tjoar mitt i centrum, men när jag råkade gå förbi föll jag direkt för säljsnacket. Jag ...

Av annahojen - 19 januari 2013 21:52

Relationer.. Visst är det mysigt att ha någon att krypa ihop med under de kalla januarikvällarna? Visst är det underbart att veta vem man ska fira jul och midsommar med? Att aldrig behöva fundera. Att aldrig vara panikslagen för att benen inte är n...

Av annahojen - 17 januari 2013 22:17

Nu är det dags. Min pyttelilla flicka ska söka gymnasieplats. Jisses vilken djungel det har blivit. Jag inser att jag inte är purung längre när jag sitter och suckar över kaffet och tjatar om att den gamla goda tiden när det fanns sex linjer att välj...

Av annahojen - 28 mars 2012 11:23

Satt och letade efter lite ekonomisk hjälp på www.konsumentverket.se idag och snubblade på en artikel som gjorde mig så sur. Den handlade om att Aftonbladet har haft massor av annonser för ett bantningsmedel som påstår sig kunna få människor att rasa...

Av annahojen - 23 februari 2012 12:42

Kanske skulle köpa en princesstårta och fira födseln av vår nya tronföljare? Eller nä.  När man öppnar  http://www.aftonbladet.se/ möts man av babyjoller och på www.dn.se möts man av idel hyllningar till den fantastiske fadern som på mycket tafflin...

Presentation


Jag är en mycket politisk trebarnsmamma med mycket åsikter om det mesta. Om jag skriver något som förolämpar dig ber jag uppriktigt om ursäkt även om jag förmodligen bara sagt sanningen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

top blog

Vardagsbetraktelser bloggar

BlogPing

bloggping

Räkna

Buzzador

Gästbok

Röster


Ovido - Quiz & Flashcards