Annahojen spekulerar..

Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Barn som inte vill till skolan

Av annahojen - 15 februari 2012 21:13

Varje förälders mardröm är väl att barnen inte ska vilja gå till skolan. Anledningarna kan vara många och alla är de egentligen lika sorgliga. Som förälder oroar man sig alltid och kan ofta känna sig handfallen i dessa situationer och får man inte ett bra stöd från skolan så är läget ganska tufft.

Så varför vill ditt barn inte gå i skolan och vad kan du göra åt det? Vad kan du begära från skolan?

Det är oerhört viktigt att reagera snabbt när barnet inte vill gå till skolan. Du ska som förälder vara noga med att aldrig sjukanmäla ditt barn om h*n inte är sjuk. Genom att sjukanmäla ditt barn godkänner du också frånvaron och signalerar att det är okej att utebli från saker bara för att man inte vill/har lust. Försök om möjligt att se mönster i ditt barns ovilja att gå till skolan. Är det kanske så att h*n alltid vill vara hemma på torsdagar? Kan det vara så att det är en viss lektion som ligger just denna dag? Många hemmasittare har börjat stanna hemma de dagar de har skolgymnastik - viktigt observandum.

Om du inte kan se något mönster alls och känner dig osäker skulle jag råda dig att ta kontakt med skolan. Här är det viktigt att hitta en person du som förälder kan känna förtroende för. Om ditt barns handledare/mentor/klasslärare inte känns rätt skulle jag föreslå att du direkt kontaktar rektor på skolan och ser om ni tillsammans kan hitta en sådan person. Var noga med att inte låta skolan nonchalera problemet - en skola handskas med hundratals elever men du har bara ett barn (ja, eller kanske fler, men du förstår min poäng). DU är den som kan ditt barn bäst och din magkänsla måste respekteras.

Om du tillsammans med skolan kan utesluta problem med kamrater (mobbing eller annan form av trakasserier) bör ni börja titta mer direkt på ditt barn. Kan det t.ex handla om för höga krav på sig själv? Många tonåringar idag lever under hård press och de krav de ställer på sig själva är i många fall orimligt höga. Var inte rädd för att be om professionell hjälp. Har din skola en kurator? Utnyttja henne/honom. Men än en gång, känner du inte förtroende så gå vidare, be om att få en BUP-kontakt. Du måste omge dig av människor som vet vad de pysslar med.


Läs även andra bloggares åsikter om <a href="http://bloggar.se/om/skolv%E4gran" rel="tag">skolvägran</a>, <a href="http://bloggar.se/om/hemmasittare" rel="tag">hemmasittare</a>

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annahojen - 19 januari 2013 22:12

Mobilizera.. Dagens ris ska ges till ett företag som är det i särklass sämsta jag har sett. Ja.. jag vet,  jag vet att de verkar totalt oseriösa när de står och tjoar mitt i centrum, men när jag råkade gå förbi föll jag direkt för säljsnacket. Jag ...

Av annahojen - 19 januari 2013 21:52

Relationer.. Visst är det mysigt att ha någon att krypa ihop med under de kalla januarikvällarna? Visst är det underbart att veta vem man ska fira jul och midsommar med? Att aldrig behöva fundera. Att aldrig vara panikslagen för att benen inte är n...

Av annahojen - 17 januari 2013 22:17

Nu är det dags. Min pyttelilla flicka ska söka gymnasieplats. Jisses vilken djungel det har blivit. Jag inser att jag inte är purung längre när jag sitter och suckar över kaffet och tjatar om att den gamla goda tiden när det fanns sex linjer att välj...

Av annahojen - 28 mars 2012 11:23

Satt och letade efter lite ekonomisk hjälp på www.konsumentverket.se idag och snubblade på en artikel som gjorde mig så sur. Den handlade om att Aftonbladet har haft massor av annonser för ett bantningsmedel som påstår sig kunna få människor att rasa...

Av annahojen - 23 februari 2012 12:42

Kanske skulle köpa en princesstårta och fira födseln av vår nya tronföljare? Eller nä.  När man öppnar  http://www.aftonbladet.se/ möts man av babyjoller och på www.dn.se möts man av idel hyllningar till den fantastiske fadern som på mycket tafflin...

Presentation


Jag är en mycket politisk trebarnsmamma med mycket åsikter om det mesta. Om jag skriver något som förolämpar dig ber jag uppriktigt om ursäkt även om jag förmodligen bara sagt sanningen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

top blog

Vardagsbetraktelser bloggar

BlogPing

bloggping

Räkna

Buzzador

Gästbok

Röster


Skapa flashcards