Annahojen spekulerar..

Direktlänk till inlägg 30 januari 2012

Läxor

Av annahojen - 30 januari 2012 10:35

Läxor är väl en av de saker som kan få den mest balanserade familj att gå i bitar. Jag skulle egentligen kunna skriva ett långt blogginlägg om vad jag tycker om läxor. Det inlägget skulle förmodligen innehålla en hel del diskussion om hur inte många vuxna arbetar åtta timmar för att sedan gå hem och arbeta ytterligare minst två. För det är ju faktiskt det vi kräver av våra unga. De är i skolan mellan åtta och tre, och om de har utnyttjat skoldagen maximalt så har de bara två timmars arbete kvar när de kommer hem. Vi ska inte ens tänka på hur det ser ut för de barn och ungdomar som faktiskt inte orkar koncentrera sig maximalt i så många timmar. Vi får ju faktiskt inte glömma att våra barn inte alla är stöpta i samma form. Det som passar Pelle passar faktiskt inte Anna. Detta innebär ju givetvs att om undervisningen under dagen varit av sådan karaktär att Pelle fått ut massor av den, lärt sig så mycket att han knappt behöver träna mer hemma, så har den förmodligen runnit av Anna som vatten på en gås. Men detta inlägg ska inte handla om hur skoldagen bör läggas upp för att främja alla våra olika lärstilar, utan jag ska istället försöka ge dig som förälder praktiska råd hur du ska handskas med din tonårings läxor och bristande(?) motivation kring dessa.

För det första måste läxorna planeras in att ske under en viss tid. Du kan inte som förälder förvänta dig att ditt barn själv ska klara av att planera sin eftermiddag/kväll. Får h*n själv välja är förmodligen Facebook betydligt mer attraktivt än andragradsekvationer. Bestäm t.ex att läxor ska göras i köket medans middagen lagas. På det sättet finns du till hands vid eventuella frågor och det kanske till och med blir en lite halvtrevlig stund.

När läxorna ska göras ska du absolut inte låta ditt barn sitta med Facebook eller mobilen framme. Hur sjutton ska h*n kunna koncentrera sig på NO om h*n hela tiden avbryts av betydligt mer intressanta meddelanden från omvärlden. Hur fascinerande det än är med befolkningsmängd i södra Afrika kan det knappast konkurrera med att Tove och Kalle gjort slut.

BELÖNINGAR

Hur mycket gör du själv i ditt liv utan att få något för det? För dig som är vuxen kanske det räcker med belöningar som ligger framåt i tiden. Till exempel kanske du klarar att gå jobba extra för att kunna åka på den där fjällresan, men för din tonåring duger inte detta. Att veta att ett klarat prov --> bra betyg --> bra jobb --> snygg bil duger inte för en skoltrött femtonåring. De behöver snabba belöningar och kortsiktiga mål. Alltså.. om h*n räknar matte så att mattemålet denna vecka nås så får h*n gå på bio på lördagen/får extra speltid/får en slant beroende på vad h*n går igång på.

Jag ska avsluta med det viktigaste av allt.. ENGAGERA DIG!! Kom inte dragandes med att matten är så annorlunda nu eller att du inte kan ordklasserna. Det ingår faktiskt i föräldraskapet att finnas där under läxläsningen. Om du inte kan så får du väl lära dig. Om inte annat så tillsammans med ditt barn. Ni kan träna tillsammans och kanske blir det en extra sporre att kunna hånskratta åt mamma som tror att dataspel är ett verb.

Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av annahojen - 19 januari 2013 22:12

Mobilizera.. Dagens ris ska ges till ett företag som är det i särklass sämsta jag har sett. Ja.. jag vet,  jag vet att de verkar totalt oseriösa när de står och tjoar mitt i centrum, men när jag råkade gå förbi föll jag direkt för säljsnacket. Jag ...

Av annahojen - 19 januari 2013 21:52

Relationer.. Visst är det mysigt att ha någon att krypa ihop med under de kalla januarikvällarna? Visst är det underbart att veta vem man ska fira jul och midsommar med? Att aldrig behöva fundera. Att aldrig vara panikslagen för att benen inte är n...

Av annahojen - 17 januari 2013 22:17

Nu är det dags. Min pyttelilla flicka ska söka gymnasieplats. Jisses vilken djungel det har blivit. Jag inser att jag inte är purung längre när jag sitter och suckar över kaffet och tjatar om att den gamla goda tiden när det fanns sex linjer att välj...

Av annahojen - 28 mars 2012 11:23

Satt och letade efter lite ekonomisk hjälp på www.konsumentverket.se idag och snubblade på en artikel som gjorde mig så sur. Den handlade om att Aftonbladet har haft massor av annonser för ett bantningsmedel som påstår sig kunna få människor att rasa...

Av annahojen - 23 februari 2012 12:42

Kanske skulle köpa en princesstårta och fira födseln av vår nya tronföljare? Eller nä.  När man öppnar  http://www.aftonbladet.se/ möts man av babyjoller och på www.dn.se möts man av idel hyllningar till den fantastiske fadern som på mycket tafflin...

Presentation


Jag är en mycket politisk trebarnsmamma med mycket åsikter om det mesta. Om jag skriver något som förolämpar dig ber jag uppriktigt om ursäkt även om jag förmodligen bara sagt sanningen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik

top blog

Vardagsbetraktelser bloggar

BlogPing

bloggping

Räkna

Buzzador

Gästbok

Röster


Ovido - Quiz & Flashcards